Искам сайт, искам го веднага!

За всеки бизнес е задължително условие да има интернет присъствие. Това е нещо, което вече не се обсъжда и е част от самия бизнес. Спецификата на работа подсказва какво дигитално представяне е необходимо.

Ако имате квартално магазинче, Google My Business и FB страница могат да бъдат достатъчни като инструменти. Ако сте производител или дистрибутор на козметика, ще са ви необходими много повече канали за маркетинг – Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, а изграждането и поддържането на сайт и електронен магазин е задължително. Ако сте консултантска компания, вероятно сайт и профили в LinkedIn и Facebook ще ви бъдат от най-голяма полза… Всичко зависи от това какви продукти и услуги предлагате и къде са вашите клиенти. А клиентите ви със сигурност имат профили в поне две социални мрежи и прекарват голяма част от времето си в интернет. Вашата задача като собственици на бизнес е да ги откриете, да ги таргетирате и да им покажете ползите от това, което предлагате.

Всекидневно приемаме запитвания за изработката на сайтове и електронни магазини, като обичайно разговорите започват с: „Искам сайт, искам го веднага!“ 🌼

Удобните интернет платформи и съвременните телефони дават възможност на всеки да снима, стриймва и публикува веднага. Интернет е бърза медия и затова се създава впечатлението, че всичко става бързо и лесно. Да, така е, но преди това трябва да се свърши доста предварителна работа, а техническото изпълнение може да отнеме седмици и дори месеци, преди сайтът ви да започне да продава. Сайтовете за 1 ден и 1 лев са възможни, но преди да вземете решение, прочетете статията и си задайте въпроса дали си струва да се избира най-евтиният и най-бързият вариант.

1. Имате нужда от сайт, но каква е неговата цел?

Първо трябва да си изясните как ще ползвате вашия сайт.

  • Онлайн магазин – за всички, които искат да продават онлайн продукти или услуги;
  • Блог – пространство, където да покажете вашия опит, мнение, идеи и т.н.;
  • Фирмен сайт – да покажете на всички вашата дейност, портфолио, услуги, видео от производството и т.н.;
  • Страница или сайт визитка, която да има информативна функция да показва дейността ви, услуги и контакти.

2. Структура на сайта?

Ясната и точна архитектура на сайта ще го направи бързо откриваем както от потребителите ви, така и от ботовете на търсещите машини. Правилно изградената структура на сайта е особено важна за определяне на релевантността и важността на съдържанието в него:

  • ще го направят по-лесен за разбиране и използване;
  • ще има по-добро класиране в търсачките и по-голям естествен трафик;
  • по-добро индексиране на страниците;
  • по-добра ангажираност на потребителите и т.н.

Това е предварителна работа, която трябва да бъде направена, за да се избегнат последващи грешки и затруднения при изработката на сайта. Проектирането на сайта трябва да съдържа: точно описание на основните страници, съдържание, продуктова структура, категорийна структура, начини за доставка и заплащане, навигация, взаимосвързаност между страниците, присъствие в социалните мрежи и интеграцията им, e-mail маркетинг, регистрация за бюлетини, чат-ботове и т.н., страници с общи условия за ползване,  breadcrumbs (хлебни трохички), карта на сайта, метрики, добавяне на допълнителни езици и т.н.

Какво ще стане, ако прескочите тази предварителна работа?

Още на ниво изработка ще започнете да се подсещате какво сте пропуснали и добавянето на допълнителни функционалности ще удължи срока за изпълнение и пускане на сайта.

Или изведнъж решавате, че сайтът ви трябва да има автоматичен превод на китайски език, който трябва да бъде добавен към съществуващите испански и немски език. Добавянето на допълнителен език не е толкова проста работа, така че това също ще забави пускането на сайта.

Или предварително искате всички възможни функционалности за вашия сайт и в един момент установявате, че няма кой да отговаря на месинджър съобщенията или да подготвя и да изпраща регулярно бюлетини към клиентите и всъщност бюлетин не ви трябва…

Проектното ниво на сайта е от много голяма важност и му отделете достатъчно време, за да го обмислите.

3. Избор на домейн и хостинг

Трябва да изберете име на домейн. Тук също има някои правила, които да спазите:

  • Домейнът трябва да е свързан логически или с името на компанията или с някои от продуктите, които предлагате;
  • Кратко и запомнящо се име;
  • По възможност без тирета;
  • Ако сте успели да сложите в домейна една ключова дума, която е свързана с вашия бизнес, сте свършили чудесна работа за класирането в Google;
  • С кирилски или с латински букви да бъде изписан. Ако се налага транслитерация, какви комбинации от букви да се използват. Имайте предвид, че все още има проблеми с кирилицата при оптимизацията на сайтовете. Разбира се, за всичко има решение.

Изборът на хостинг доставчик е също важна стъпка. От това къде ще бъде „домът“ на сайта ви зависи скоростта му на зареждане и правилната му функционалност. При избор на хостинг услуги ще избирате между много и добри компании в страната ни, но освен цената на услугата обърнете внимание и на:

  • Осигурена 24-часова поддръжка и консултиране по всяко време;
  • Възможност за лесно преминаване от един план към друг. В началото със сигурност ще започнете с по-скромен план, но с развитието на сайта и бизнеса ви ще се наложи да преминете на висока услуга.
  • Мащабируемост. Има периоди в годината, например при Черен петък, когато за кратко време ще са ви необходими по-специални услуги от хостинг доставчика. Предлагат ли такива решения и т.н.

4. Изграждане на сайт

Стигнахме и до самото техническо изграждане. В зависимост от сложността на задачата сайтът ви може да бъде готов от 1 ден до безкрай брой седмици. Ако искате всичко и веднага, няма как това да се случи в рамките на седмица. Ако планирате електронен магазин с около 600 продукта, не разчитайте, че това ще се случи в рамките на 1 седмица, освен ако вие самите предварително не сте подготвили необходимите снимки, описания на продукти, цени, размери и всички необходими атрибути за публикуване на продуктите. Всичко е въпрос на договорка, но ако нямате опит, ще трябва да се доверите на уменията и опита на доставчика, който ще изработва сайта ви.

При добро проектиране и предоставяне на всички необходими изходни материали за текстове, снимки, описание на продукти, цени и др. разумните срокове за първоначално пускане не сайт е в рамките от 1-4 седмици, в зависимост от сложността на изработка.

5.Сайтът работи и какво следва?

Сайтът ви вече е готов и започват въпросите: „Защо не продава?“, „Защо никой не ми пише?“, „Защо никой не звъни?“

Защото няма нищо по-безсмислено от това да си направите сайт и след това той да не се поддържа. Трябва да имате разработена стратегия за популяризиране на продуктите и услугите от сайта и тук не става дума за платени реклами в социалните мрежи и Google.

Става въпрос за публикуване на актуално съдържание в сайта, за активност в социалните мрежи, за създаване на ядро от думи и съдържание към тях, който са важни за класирането ви в търсачките.

Първоначалната SEO, която разработчиците ще направят на вашия нов и красив сайт, не е достатъчна. Оттук нататък започва истинската работа, но е важно, че бизнесът ви има „сърце“ и  вече сте откриваеми в интернет.

Ако имате въпроси или искате просто да обсъдим ваша идея, пишете ни. Първоначалните консултации са абсолютно безплатни и нямат обвързващи договорки.

Ние единствено искаме да ви бъдем полезни с нашия опит и познания.

Вашият коментар